Amsterdam-Danmark
Århus – Lynetten – Amsterdam – Lynetten

13.07-2010

Det lykkedes at få ”E`BAAD” sødygtig. Vejrudsigten var ikke lovende for natten til torsdag, så jeg fik hurtigt hentet pakkenellikerne i Guldsmedgade og kl. 21:10 sejlede jeg ud af havnen. Det blev alligevel en flot nat med højt til loftet. Over Djursland og Samsø hang skyerne lavt, så jeg nød at være på vandet. Vinden flovede totalt, så jeg måtte have gang i ”piskeriset”.

14.07-2010

Kl. 21:45 anduvede jeg Margrethesholm (Lynetten). I løbet af dagen kom der vind, men den var stik i mod, og ned gennem Øresund var der yderligere et par knobs modstrøm. Pokkers også – jeg havde ikke benzin nok til den tur, så ind i Helsingør Nordhavn og bunke benzin. Det gik hurtigt. Udfor min bedre kropsdel (Skovshoved) ringede jeg til Sekker for at få oplyst en ledig plads i Lynetten. Sjovt nok var der plads ved siden af ham. Det er hyggeligt at ligge klods op af sin gode ven, i sær når han er på arbejde.

15.07-2010

Torsdagen gik med at få sovet. 25 timer non-stop sejlads alene trækker på reserverne. Men lidt puslen og hygge blev det også til (Kaffe, smøger, Fernet og krydsord). Havnefogden sagde, at jeg lignede noget katten havde slæbt hjem, så jeg købte og brugte 2 badepolletter.

16.07-2010

Sekker og jeg mødtes i Kastrup Lufthavn kl. 18:15. Vi har 5 kvarter til indklarering. Mens vi venter i denne ulidelige kø, tænder jeg min E-smøg, og jeg bliver straks beluret med mange onde blikke, men en fornuftig dame var så interesseret, at hun fik hjemmesideadressen til hvor, jeg havde købt den.

Flyveturen var ganske uinteressant, udover at jeg får dårlige nerver ved landing. Jeg bryder mig ikke om det – det er naturstridigt. Schiphol er en enorm lufthavn, men det gik forbavsende hurtigt med at få udleveret bagagen. Vores problem var nu, at Lars havde lagt sig i havnen Ijmuiden (det er rigtigt stavet) ved Nordsøen. Vi kunne enten tage 2 busser eller en Taxa. Jeg var død træt, og jeg gad slet ikke høre på Sekkers ævl og kævl om offentlige transportmidler, så jeg tingede en god pris på 70 Euro med en chauffør. Det var godt jeg fik den tinget hjem, for der var vejarbejde alle steder, så vi måtte køre rundt om Schiphol, hvilket er ca. 100 fodboldbaner. Da vi stod på havnen viste taxameteret da også 128 Euro. Jeg satte tænderne i og smilte mens jeg stak ham de 70 Euro. "No hard feelings". Vi hankede op i grejet og vandrede ud til havnen for at finde Lars og Impalaen. Sekker mente, de lå yderst i havnen, for ”han kendte sin bror”! Jo ganske vist. Her lå de. Det blev et glædeligt gensyn. Lars var hurtigt overstået, men at være i en Impala 27 efter 25 års fravær, var et meget bevægende øjeblik. Vi 3 gamle drenge har sejlet mangen Sjælland Rundt, Fyn Rundt og ferier i Lars´første Impala 27, så mange minder poppede op hos os alle 3, men vi skulle videre, så efter et par ”kolde” i cockpittet blev fortøjningerne kastet, og kl. 24:10 sejlede vi ud i Nordsøen. Lars var meget træt efter sejlturen fra Rotterdam, så han lagde sig i forkahytten, mens Sekker og jeg sejlede på en plat læns nord over. Der var ikke megen vind, så motoren måtte trække. Efter 3 timer friskede vinden, og vi kunne slukke for motoren. Vi var nu også ved at være godt ”brugte”, så Lars blev purret for at overtage kommandoen. Impalaen er flad i bunden som et surfbræt, roret er hængslet på hækken, så det er lidt som at sejle jolle. Jeg nåede da også 12,7 knob over grunden, mens de andre ”kun” nåede 12,1 knob, så jeg har stadig håneretten J

Desværre blev jeg syg med influenzalignende symptomer. Det var skide ærgerligt, men jeg måtte holde køjen i 22 timer uden vådt eller tørt eller nikotin. Sekker var meget opmærksom, og han stak mig et glas vand i ny og næ, ellers var jeg bare totalt ”død”. Drengene havde haft en hård tur vest og nord om De Frisiske Øer, men vi kom hurtigt fremad, og ved Cuxhaven vågnede jeg med nyt mod på fremtiden.

18.07-2010

Tidevandsforskellen er på 3 meter, men de 2 brødre skulle absolut skyde genvej ud for Ottendorf i Elbenmundingen for at omgå modstrømmen. Det er der ikke noget nyt i, vi har stået på grund mange gange pgra. deres chancemanøvrer J Men vi fandt ud af, at ekkoloddet var kalibreret til at vise dybden under kølen og ikke den aktuelle vanddybde, så flere gange sejlede vi på 20 cm vand. Efter 1 times roden rundt på meget lavt vand, blev vi enige om at vende om og finde den afmærkede sejlrende igen. Det var fint, for strømmen var ved at vende og vi nåede slusen i Brunsbüttel. Vi blev sluset igennem kl. 16:10 sammen med 4-5 andre lystsejlere og en enorm coaster.  Vel inde i kanalen lagde vi os ind i lystbådehavnen i Brunsbüttel. Sekker skulle til København, da han absolut skulle på arbejde mandag morgen. Vi fik ham moslet ind i en taxa, så han kunne komme videre til et sted med togafgange. Han kom hjem 2 timer før arbejdstid, men han blev straks sendt hjem igen pgra. utilregnelighed. Lars og jeg indtog hver en Wienerschnitzel på havnens restaurant, før vi tørnede ind. Vi lå godt nok nr. 3 fra kajen, men 2 hollandske motorbåde havde lagt sig uden på os. De fik at vide, at vi sejlede kl. 06:00 mandag. Det var fint med dem!

19.07-2010

Præcis kl. 06:00 stak vi hovederne op. Og jo – hollænderne var ved at lægge fra. Vi sagde høfligt ”godmorgen” og startede motoren. Nu stod 10-12 timers kanalsejlads forude. Det var meget koldt, men allerede ved 8 tiden kunne vi smide tøjet. Kanalsejlads er lige til. Motoren snurrer, og vi skal kun holde klar af de store skibe. Der går ca. 120 af dem igennem i døgnet.

”Kielerkanalen (på tysk: Nord-Ostsee-Kanal, tidligere Kaiser-Wilhelm-Kanal) er en 98 km lang kanal som forbinder Nordsøen ved Brunsbüttel, Tyskland med Østersøen ved Kiel-Holtenau, Tyskland. Gennemsnitligt spares der 280 sømil (519 km) ved at bruge Kielerkanalen i stedet for at gå nord om Jylland. Ikke alene sparer det tid, risikoen for at blive ramt af storme mindskes også. Kanalen er verdens mest benyttede kunstige kanal. Kanalen blev indviet 20. juni1895.”

Jeg er stadig imponeret over de store sluser, som først tager en mega coaster ind, og så kommer os små sejlbåde ind til sidst. Vi kommer sidst ind, men vi skal først ud, for når de store skibe starter skruen, er der ingen ro i slusen. Det er meget fascinerende! Selve kanalen er utrolig smuk. Vi havde dejligt sommervejr. Landskabet er fladt som Lolland og skovene går helt ud til kanten, og fuglene synger højt i trætoppene. Det er en oplevelse til anbefaling.

Vi var ved at være godt trætte af at skulle være over ”pinden” konstant, så Lars støvede en brugt selvstyrer ud af gemmerne. Han havde købt den i Viborg, og da vi begge har samme model i de andre både, var det bare at komme i gang. Boremaskiner, værktøj og ikke mindst ”Epoxy” blev fundet frem, og efter en times rumstering havde vi en velfungerende autopilot. Det giver lidt mere frihed. Efter 12 timer på kanalen blev vi sluset igennem ved Kiel uden problemer. Vi sejlede tværs over Kieler Bugt til Laboe. Her var jeg et par dage i 1987 med min lille datter Gitte. Havnen er siden blevet udvidet til ukendelighed. Sjovt nok lå Lars´gode venner Helle og Claus i havnen. Det pudsige er, at det er dem der i sin tid byggede Impalaen, så de skulle rundt i alle krogene og være nostalgiske. Lars´nye Quinde ankom, aftenen var pragtfuld, og vi havde en herlig grillaften, før jeg gik til ”ro”.

20.07-2010

Det blev langt op af formiddagen, før der blev liv. I 1987 havde jeg besøgt u-båds-museet i Laboe, og jeg anbefalede de ”unge” mennesker at tage der op. Da de var gået havde jeg ro til at klare opvasken. Et par vandhaner blev ordnet og noget strøm til køleboksen. Cockpittet led af skidt og edderkopper med tilhørende spindelvæv, så jeg havde fundet en flaske boatshampoo og en vandslange. Heldigvis dukkede de 2 ”unge” mennesker op, så jeg lukkede lugerne indefra og lod dem stå for den udvendige rengøring J . Lars havde inviteret Helle og Claus til mad ved grillen, så vi lavede dejlig pastasalat og mørbradbøffer. Det kan anbefales, om I kommer til Laboe. Vi havde en meget hyggelig aften, og det blev sent inden køjerne blev fundet.

21.07-2010

Vi kom først på havet ved middagstid. Vejret var pragtfuldt med vind fra øst. Det var 5 timers sejlads til Bagenkop (Langeland). Her afmønstrede jeg, så de ”unge” mennesker kunne få et par feriedage for dem selv.

Det var faktisk nemt at komme videre. Bus til Svendborg. Her skiftede til en anden til Nyborg. Her var der 10 min. til næste tog til KBH.. Der var en frygtelig masse støjende børn og unge mennesker på perronen, så jeg trak en billet til 1.klasse. Det viste sig at være en god prioritering, for vi var 2 om at dele salonen i fred og ro.

Kl. 23 steg jeg ombord i Drabanten i Lynetten. Det tog ca. 3 minutter, før jeg lå under edderdunene og ”gyngede” i køjen.

22.07-2010

Det har været en behagelig nat i fred og ro. ”E`BAAD” ligger stille, men jeg duver stadig. Først kl. 13 fik jeg cyklen på land og samlet den. Jeg må være vågnet, for det lykkedes uden problemer. Nu er der købt ind til min egen færd for resten af denne alt for korte ferie.

Det har været en oplevelse at sejle en Impala 27 fra Holland til Danmark i godt selskab.

Tak til Lars for endnu en oplevelsesrig sejltur!