"At sejle er at leve. Resten er til for at få råd til det"!
Overskrift 1

Sommerferie 2011

24.6.2011

”Sidste skoledag” blev en bevægende afsked med 3 gode kollegaer. Der var mange taler, så der skulle skåles tit, og det blev sent inden jeg nåede Guldsmedgade.

25.6.2011

Dagen forløb med almindelig oprydning i hovedet og i båden.

26.6.2011

Søndag forløb som lørdag uden de epokegørende fremskridt.

27.6.2011

Mandag var det dejligt vejr og familien Christensen fra Langå påmønstrede til en dagssejlads i Århus Bugt. Bedstefar udviste stor flair for, at styre en båd for sejl, så han sad stolt med ”pinden”, mens vi andre slappede af i det gode vejr. Det blev en god dag med hygge og glade folk.

8.7.2011

Kolby Kås Samsø

Anduvede i går eftermiddag. Det var dejligt vejr, så jeg hyggede mig med nogle ”kolde” ved kiosken, i selskab med et ægtepar og 2 hunde fra Als. De sejler rundt i en mindre sejlbåd, hvilket er imponerende, når man tager den samlede volumen i betragtning.

Jeg tager en overligger mere, for jeg vil blive lige så våd, som hvis jeg svømmede videre. Det står ned fra oven, så jeg ikke kan lade være med at tænke på Noa og hans ark. I morgen skulle det holde rimeligt tørt inden aften, så jeg håber at nå Nyborg. Jeg har aldrig besøgt det gamle kongeslot, så det må blive næste destination. Herefter skulle det klare op. Så fortsætter jeg videre syd over.

10.7.2011

Det blev til 3 dage i Kolby Kås. Enten var det mere eller mindre syndflod, eller også var der hård vind fra syd. Det ville under ingen omstændigheder blive en rar tur ned gennem Store Bælt. Det gjorde nu heller ikke så meget, for jeg fik redigeret alle mine billeder fra den sidste skoledag og brændt dem på en DVD.

Her i formiddag klarede det op, og vinden gik i SV.

Kl. 13 gik jeg ud af havnen og satte sejl til kurs 155. Desværre er vinden ret flov og med ca. 1 knob nordgående strøm svinger farten mellem 2,5 og 3,5 knob. Vejrguruerne har varslet vestlig vind i løbet af dagen, hvilket jeg med spænding venter på, for så kan jeg gå fra bidevind til halvvind, hvilket giver mere fart i E`BAAD. Jeg når nok ikke Nyborg i dag, men Kerteminde er også et dejligt sted.

ØV & 3*ØV – kl. 16:30 kom der igen lidt vind, men nu var den stik syd, og det begyndte at blive skyet fra vest. Piskeriset måtte stå for, så næste pitstop bliver Kerteminde. Ca. 1sm fra havnen kan jeg se vandet blive hvidt, og havnen blive utydelig. Ganske rigtigt – det var endnu en syndflod. Jeg orkede ikke at skulle lægge til i det vejr, så jeg satte motoren i tomgang og låste roret, så jeg bare cirklede stille og roligt. Jeg nåede lige at komme ned og stå i ”hullet”, før himlen åbnede sig. Et par i en anden båd, der havde fulgt mig de sidste 15 min., kikkede undrende på mig, mens de ufortrødent fortsatte ind i syndfloden. 10 min. Senere kunne jeg rimelig tør fortsætte i havn. I bassinet kredsede den anden båd rundt og ledte efter en plads i den nordlige ende – hold da kæft – hvor var de våde. Jeg fortsatte til den sydlige ende, for her ligger ikke så mange gæstesejlere. Og ganske rigtigt – jeg fandt en bro med primært lokale. Der var mange ledige pladser, mens gæsterne ligger tæt pakket i den nordlige ende. Da jeg var ved at betale havnepenge, kom der endnu en skylle. Pokkers også – så blev jeg alligevel våd.

11.7.2011

Kerteminde

Her til morgen skinner solen fra en skyfri himmel uden vind. Jeg har en længere dosmerseddel, da der ingen indkøbsmuligheder er i Kolby Kås, og jeg er løbet tør for Fernet Branca. En mærkelig morgen kun med kaffe. Det må ikke gentage sig J

I dag og i morgen ser vejrkortene fornuftig ud, mens de efterfølgende 5 dage varsler regn og atter regn.

12.7.2011

Rødby Havn

Efter diverse indkøb stod jeg ud kl. 13:45. Det gik fint for en vestlig svag vind, men den døde lige før Vest Broen. Storsejlet stabiliserede båden, mens piskeriset skubbede bagfra. Ved gennemsejlingen blev jeg nervøs, for jeg havde ikke fundet information om gennemsejlingshøjden. Lige da jeg skulle gå under, vendte jeg om. Det så ud som om jeg ikke kunne gå under. Det lyder hysterisk, men jeg har aldrig været gennem med denne båd, så jeg ventede til en sejler kom sydfra. Da han havde passeret, spurgte jeg, hvor høj hans mast er. 15 meter – lød svaret. Fint – jeg fik gang i piskeriset og fortsatte sydover, for min mast er kun 11 meter.

Fremdriften var ikke noget at prale af, for strømmen var stadig stærk nordgående.

Jeg satte min lid til ”Sabrina” og lavede en gryde chili con carne. Den blev rimelig stærk, så ved Langeland måtte jeg have brug i min dejlige sorte murerspand med afrundet kant. Det lettede, og det gjorde vinden også. Skulle jeg gå ind til Spodsbjerg? Det var sent, så det var lokkende at gå i havn, men vinden friskede fra SV., så alle sejl blev sat, og båden sejlede 5 knob over grunden. Pragtfuld nat – og endelig en hel dag uden nedbør.

Det blev mørkt, og som altid når jeg skal krydse rute Tango, ligger skibene som perler på en snor. Jeg kom helskindet over, og jeg fortsatte mod Albuen. Atter døde vinden, men jeg havde heldigvis tanket benzin i Kerteminde. Ved Lollands sydkyst har jeg før været i nærkontakt med uafmærkede bundgarnspæle, så jeg holdt mig pænt fri af kysten.

Efter at have zigzagget mellem et par færger, kom jeg ind i den gamle havn. Klokken var nu 05:45, og jeg var træt. Jeg fandt hurtigt en plads og tørnede ind.

Uden at skulle op og gammelmandstisse vågnede jeg først kl. 13:30. Det er pragtfuldt vejr, og jeg har pakket cyklen ud og været lidt rundt.

I morgen skal jeg snakke med Danny, der ejer Rødby Havns Motor & Maskin-værksted. Han skal servicere motoren, eller give mig en god byttehandel til en nyere model.

13.7.2011

Ifølge professor Nattergal er vejret et meget omskifteligt fænomen, og det kan med rette verificeres herfra. Det blæser 11½ pelikan fra NØ med byger, og jeg ligger med agten lige op i vejret. Har jeg ikke lugerne i, regner det helt ned i køjerne og løse papirer flyver rundt i kahytten. Der bliver sørme luftet ud.

Jeg har snakket med Danny. Han gav mig 8 tusinde i bytte for min motor, så jeg kun skal give 10,5 kilo for en ny 9.9 HK med langt ben. Det bliver dejligt, at kunne holde skruen i vandet, for det er et stort problem med den nuværende kortbenede 8HK.

I morgen kommer fætter Bjarne til en formiddagsøl. Efter indtagelsen af disse tager vi på besøg hos moster Grethe i Holeby. Hun er altid et besøg værdigt. Magen til livskraftig dame, skal man lede længe efter.

På fredag burde vinden vende, så jeg kan få vendt båden med agter mod broen. Så kan vi bytte motorer, og jeg kan komme videre. Det bliver spændende, hvordan en langbenet virker, i forhold til den kortbenede. Men med flere HK og en større propel, kan det ikke gå helt galt.

14.7.2011

Føj for en nat. Den var meget urolig, og jeg har sovet rigtigt skidt. Bølgeskvulpene slog op under hækken og lavede en frygtelig larm. Skydekappen havde jeg sat med kun 1 cm åbning, men alligevel blæste regnen helt ned i køjerne og dørken. Efter havnefogdens besøg kl. 07:45 skulle jeg på toilettet. Der er kun 25 meter, men tilbage i båden måtte jeg i gang med at tørre tøj. Jeg var blevet drivende våd på den korte strækning.

Her kl. 10 viser radarfilmen på DMI, at bygerne sydfra er drevet over Rødby Havn, og der er tørt på bagsiden. Nu har jeg åbnet agterlugen og får tørret og luftet ud, da vinden stadig er kraftig fra NØ.

Kl. 19:31

Fætter Bjarne og frue arriverede lidt i elleve. Vi fik den lovede formiddagsøl og en times palaver. Så var det ind i bilen og ned til moster Grethe i Holeby. Hun havde som vanlig ikke lyttet til vores spæde protester mod et større arrangement, for snart var spisebordet dækket til en større herrefrokost. Det blev til en hyggelig eftermiddag med megen snak over bordet. Bjarne havde sin nye hund med. En Golden Retriever på 9 uger, der stadig ikke er afrettet men meget legesyg. Nej – hvor er den sød! At han har kaldt den ”Tarzan”, kan den jo ikke gøre for J

Efterfølgende gik Bjarne, hund og jeg over til hans hus og snakkede en times tid. Da det er blevet besværligt at komme rundt på Lolland med offentlige transportmidler, tilbød fruen at køre mig til Rødby Havn. Bjarne kørte med, og undervejs kørte vi til deres fristed nord for Rød Sand. Det er et hyggeligt lille sted (Lundehøje) omkring et nyetableret havnebassin, med små kolonihavehuse rundt om. Mere smukt og idyllisk kan det ikke blive. Selve bassinet er nyrestaureret med penge fra A.P.Møller-fonden. Desværre kan kun joller anløbe, for dybden er flere steder kun 50 cm, men det giver også stedet et pust af uberørt gammelt fiskerleje. Nord for Rødsand er dybden overalt meget ringe, så fiskeri har kun foregået fra joller. Ål var den primære indtægtskilde, men i dag er ålen næsten borte, og fiskeriet er døende.

Her tilbage i ”E`BAAD” kan jeg kun glæde mig over en hyggelig dag, og at vinden er slået 180 grader over til SV, giver det lidt læ i bassinet. Alle luger er nu åbne til den store tørretur. Det er dejligt igen, at være oppe uden overlevelsesdragt, mens en rimelig tør vind cirkler rundt i kahytten.

15.7.2011, kl. 16:10

Det går bare rigtigt godt på denne ferie. Vejret er klaret op, og jeg havde vendt båden med hækken mod broen. Nu skulle der ny motor på, troede jeg. Danny havde fået bestilt en forkert propel til den nye motor, så jeg kunne ikke få motor på i dag. Jeg fik vendt båden igen. Danny regner med at få den rigtige propel på mandag, så jeg vil bruge lørdag-søndag til en provianteringstur til Heilligenhafen. Det skal lige nævnes at solen nu er i stand til at kaste skygger.

For ikke at lyde alt for positiv, så er vores mor blevet indlagt på Næstved Sygehus med vand i lungerne og lungebetændelse. Jow-jow-det kører bare.

17.7.2011

I går lørdag var det rigtigt sommervejr, og jeg havde planlagt en tur til Heilligenhafen. Det blev ikke til noget, for jeg opdagede at kahyt og madrasser var meget fugtige/våde. Vejrguruerne har varslet skident vejr igen, så det var bare med at komme i gang. Madrasser, dyner, puder m.m. kom på dæk i solskinnet. Lugerne blev åbnet på fuld gab, og en spand vand iblandet godt med Rodalon kom i brug. Der blev skrubbet og skuret, så jeg blev helt nervøs. Det var der også god grund til, for under seancen strejkede vandpumpen. Da jeg var færdig med Rodalonen, gik jeg i gang med pumpen. Intet hjalp. Den fik strøm, men den nægtede at køre. Den kunne være kalket til, så jeg fyldte den med eddike. Den blev meget ren, men intet hjalp. Øv – jeg skal have en ny pumpe, men jeg kan ikke finde en på Lolland, så udover det vand, der kommer fra oven, skal jeg nu tappe fra en dunk.

18.7.2011

Ortmühle

Søndageftermiddag klarede vejret pludseligt op, og da jeg var ved at få ”økuller”, kastede jeg fortøjningerne kl. 16:45. Turen gik vest om Femern til Ortmühle ved Heilligenhafen. Her er tæt pakket, men jeg fandt en dejlig plads på ydersiden. Her er godt nok kun lige knap 2 m. vand, men det er mudderbund, så skulle det blive meget lavvandet, sker der ikke noget ved det. Sækkevognen er fundet frem, og jeg skal besøge Calle ca. 1,5 km. Herfra.

Kl. 15:00

Der var så lidt mere end 1,5 km., men pyt det var rimeligt fladt terræn, så min gode sammenklappelige sækkevogn klarede turen med bravour. Nu stikker båden lidt dybere end i går J Jeg må hellere gå en tur mere, for tyskerne laver et hav af ganske udmærket dåsemad, og det er godt at have et lille lager. Mit brød var blevet muggent, så det skal jeg også have.

Der blæser ellers en god vind fra SV, så jeg ville hurtigt nå Rødby Havn, men her skinner solen, så jeg udskyder regnvejret i Rødby Havn så længe som muligt. Måske kan jeg også finde en ny vandpumpe her?

Kl. 19:01

Det blev ingen ny vandpumpe, men en ny plads inde i bassinet. Kl. 18 kom en flink havnefoged og sagde, at det nok var en god ide at flytte mig (han er tysker, og det var ingen ordre?), da havnen kun har areal til indersiden af yderbroen, og politiet ellers ville komme og fjerne mig. OK – jeg gik med op på havnekontoret og betalte hafengeld. Vi snakkede en del undervejs, og han var en meget flink fyr. Han spurgte alle folk om, hvor jeg kunne få en ny pumpe, og han gav mig uden depositum en nøgle til toilettet og badet, bare jeg huskede at aflevere den inden afgang. Mærkværdigvis var hans argument, at jeg virkede som en reel fyr.

Nu ligger jeg faktisk bedre end før, for jeg er kommet i læ for bølgeskvulpene fra vest. Jeg ligger ved siden af en tysk båd. Det er ufatteligt, at mange tyskere helliger sig højglanslakerede træbåde. Det må være et hårdt arbejde, at vedligeholde dem, for de er fandeme flotte. Jeg får dog dårlige nerver, hver gang jeg nærmer mig, for de er også meget ømfindige.

21.7.2011

Rødby Havn

Tirsdag aften var jeg tilbage i Rødby Havn, og det regnede ikke. Turen fra Ortmühle var ganske kedelig i dovent vejr. Kom der endelig et par pust, var de lige imod, så det begyndte at blive lidt anstrengt, da jeg faktisk ikke havde benzin nok. At ligge midt i sejlrenden eller mellem færgerne med slaskende sejl uden mulighed for fremdrift, er ikke min yndlingsbeskæftigelse, men med økonomisk kørsel, fiflen med sejlene og tålmodighed nåede jeg på plads med et par liter i tanken. Det var fint klaret.

Onsdag over middag havde jeg vendt båden og lagt den skråt med agter og motor mod broen. Danny og svenden kom med den nye motor og 3 kolde. Efter et skift kunne vi sidde i cockpittet og snakke over de 3 kolde. Rødby Havn er også overtaget af kommunen, hvilket ikke er uden problemer for de erhvervsdrivende. Nogle har kunnet købe den grund, de hidtil har lejet af havnen, men andre, som fx Danny, har fået afslag, hvilket forståeligt nok er uforstående. Men der er åbenbart også forskel på fisk på Lolland, selvom fiskeriet er gået i stå.

Motoren kører perfekt, og skruen er godt langt nede. De ekstra heste kan der nok blive brug for, idet det bliver vind fra nordlig retning de næste dage. Jeg fortsætter op gennem Øresund i morgen, og tager jeg den syd om Falster og Møn, burde jeg til Møns Klint kunne holde den på bidevind på bagbords halse. Vi får se!

Kl. 16:00

Efter at have sagt farvel til Danny, var det ud af havnen. Færgerne tog biler ombord, så jeg havde fri udgang i hullet. Vinden er rimelig hård fra NV, så der var urolig sø og dønninger, men den nye motor klarede det fint, uden propellen hoppede ud af vandet. Jeg havde rebet storsejlet og gjort det klar inden afgang, men genuaen trækker med 5 til 6 knob over grunden, så der er ingen grund til at sætte mere sejl. Vejrguruerne har godt nok lovet skident vejr de næste par dage, men holder denne vind, kan jeg komme i læ om Falster og fortsætte mod Møns Klint.

Der er nu bygget en ny vindmøllepark ved Rødsand. Den er saftsuseme stor. Sammen med den lidt ældre park lidt øst for, kan de føde over 144.000 husstande med strøm. Grundet vejret har jeg valgt at sejle syd om og ikke gennem. Vejret er meget overskyet og uklart, så det er rart med et par GPS og elektroniske søkort J

Kl. 22:15

Nærmer mig nu Gedser Rev og det blæser op fra NV, men jeg gider ikke tage ind til Gedser, så jeg satser på lidt læ af Falster.

Kl. 00:30

Pokkers også – godt nok var genuaen dømt sidste sæson, men at den skal revne lige nu, hvor det kuler op, er skammeligt. Jeg ruller den ind og motoren må nu vise sit værd.

22.7.2011

Klintholm kl. 12:17

Motoren og Sabrina arbejdede fint, så jeg skulle kun op for at korrigere kurs eller fylde benzin på. Det var en mørk nat, og regnen piskede ned, mens det kulede mere fra NV. Havnelodsen fraråder anduvning af Klintholm i mørke og den slags vejr, så jeg håbede på læ under Møns Klint. Selv om det var dårligt vejr, hvor det var svært at se, hvad der er himmel eller hav, beundres jeg altid over disse enorme hvide klinter. De er skabt af små krebsdyr i et gammelt hav, men er nu af isen fra den sidste istid rejst op i nuværende stilling. Det kunne være spændende at se, hvordan det er efter den næste istid.

Desværre gav klinten intet læ, og jo længere jeg kom ud i Fakse Bugt, des dårligere blev vejret. Det var skybrud med hård kuling, så jeg vendte skuden 180 grader med kurs mod Klintholm. Kl. var nu 05:30 og jeg kunne orientere mig mellem bundgarnene, der står langt ude fra kysten. Havnen var meget tæt pakket, men inderst på 1,5 meter vand fandt jeg en god plads med stævnen mod vejret. Motoren måtte gå i tomgang i fremgear for at holde båden mod broen, mens jeg ordnede forfortøjningerne. Som alt andet på den såkaldte ferie gik det også galt. Agterfortøjningen blev fanget af skruen, og motoren gik i stå. Jeg måtte have fat i den tyske båd til bagbord, for vinden skubbede mig ubønhørligt tilbage med stor styrke. Selv om det var før morgen havde den gamle mand fuld gang med at finde fendere af enorme dimensioner frem og sætte dem mellem vores 2 både. Det var absolut et Mærsk containerskib værdigt. Så begyndte han at drøne rundt og dirigere mig på tysk. Jeg var træt og pisse våd efter en nat uden søvn, og pisse sur over misseren med agterfortøjningen, der nu sidder uhjælpeligt fast i motoren. Mens vinden rykker i alt og regnen pisker ned bruger jeg hele mit ubehagelige danske og tyske ordforråd. Han får bla. besked på, at gå ned til konen i kahytten og øve dansk, hvilket nok ville være en god ide, nu han havde besluttet sig for at være Kaiser i Dänemark. Jeg fik fortøjret forsvarligt, og til stor lettelse for ”Das Kaiser” er der nu 1 meter mellem vores både, så han uforstyrret kan være i sit lebensraum.

Jeg var våd helt ind til knoglerne, hvilket ikke er ret langt, men alt tøj blev hængt op i kahytten til tørring, mens jeg smed mig i køjen under en tør dyne og bad en irriterende flue om at forlade kahytten. Jeg var bevidstløs til kl. 12 og vågnede op til en meget grå og regnfuld middag. Solen må være flyttet til en anden galaxe inden den sendte regnfyldte skyer ind over Danmark. Alt er stadigt gennemblødt, og for første gang må jeg have varme på.

Her er vådt, gråt og mørkt som kl. 5 om morgenen, men jeg må lige rundt og orientere mig.

Gummibåden skal pustes op, så jeg kan komme ud agter, og udrede misseren med fortøjningen. Tyskeren er heldigvis ikke at se. Om han sidder i kahytten og terper dansk med fruen, vides ikke.

Øv – mine bukser er stadig så våde, som efter en vask uden centrifugering.

Nå – det er sommer, og jeg glæder mig over mangfoldigheden og det uforudsigelige i Danmark.

Kl. 18:06

Det regnede i Århus, Kolby Kås og Rødby Havn, men her Klintholm regner det ikke. Det siler ned mens vinden stadig kuler fra NV. Jeg skulle lige op og betale havnepenge, hvilket forløb ganske godt, men tilbage i båden var jeg lige så våd, som havde jeg svømmet derover. Normalt ser jeg lyst på tilværelsen, men nu nærmer det sig erstatningsferie i de dejlige tørre, varme sensommerdage, vi får efter 15. august.

23.7.2011 kl. 12:42

Nu er vinden gået i SV og tiltaget. Bølger slår ind over molen, og ikke et skib er i sigte uden for havnen, der til gengæld er fyldt godt op. Desværre ser vejrudsigten ikke bedre ud for i morgen. Med denne vind skal jeg ikke have Fætter BR Gummibåden pustet op, for den vil være blæst til Falsterbo, før jeg har fået slukket for kompressoren.

Positivt er der dog også over denne skidne danske sommer. Efter 4 år i udu, har jeg fået ordnet petroleumslampen. Det er hyggeligt, at sidde under dynen med en god bog i petroleumslampens skær, mens regnen trommer på dækket og vinden piver ubønhørligt i riggen. Man ved, man ligger trygt i havn, og dette rum er ens egen trygge/hyggelige hule.

Alt tyder på, at jeg ikke får lavet genua og motor før på mandag, så weekenden er dømt til ren råhygge i kahytten. Måske burde jeg lige besøge Das Kaiser og give ham min danske retskrivningsordbog J

Kl. 15:43

Jeg var lige en tur hos købmanden og efterfølgende ude at kigge på søen. Nu blæser det. Træerne knager i grenene og bølgerne plasker ind over molen, og man skal holde godt fast i kasketten. At tage et billede mod vinden lige nu, er nyttesløst. Og atter skal jeg tørre tøj. Hvorfor tog jeg ikke ind til Gedser? Her er vandlandet trods alt opvarmet.

Nu skal der bare hygges i kahytten med Thor Heyerdahl og Kon Tiki, så kan vejr være vejr. Om det bliver snestorm, så er jeg hamrende lige glad, så længe der ikke dannes for tyk is på vandet.

Kl. 17:38

Føj – hvor det er tiltaget. Jeg overvejer at sætte en tredje forfortøjning, for der bliver rykket i båden, så jeg ikke kan finde den indre ro. Jeg er glad for, at jeg fik lagt mig med stævnen mod vinden, for havde det været omvendt, ville det først være meget ulideligt. Jeg har ondt af de folk, der er i bådene på den anden side af broen. De har lukket alt hermetisk, mens vinden raser ind fra agten. Jeg håber de har toilet ombord, for det vil være dumt, at åbne agterlugen.

O-Høj nu lugter her brændt. Så må aftensmaden være færdig.

24.7.2011 kl. 13:18

Endnu en dag med stiv kuling fra syd. 17 sek.meter lige ind fra siden, så fortøjningerne bliver jævnligt tjekket. Ellers er der ingen grund til, at gå på dæk. Vejrkortene lover aftagende vind i løbet af aftenen/natten, så det skal være mig en stor fornøjelse, om jeg i morgen kan få udbedret de opståede skader. Ellers bliver her løst krydsord og læst, men mit behov for blæst og regn i denne ferie er efterhånden mættet.

Kl. 16:00

Nu blæser det helt vildt fra syd, og da jeg kun ligge 3 meter fra stensætningen, hvor vinden vil kaste mig op, hvis min agterfortøjning sprænger, måtte jeg tage en bid af det sure æble. Jeg måtte have en agterfortøjning over til Das Kaiser. Han sendte fruen op, hvilket er forståeligt nok i dette vejr. Hun er flink nok. Hun er vant til at rette ind, for hun gjorde nøjagtigt, som jeg bad om. Fortøjningen over til dem ligger slapt, for den er kun beregnet som en ekstra sikkerhed, da min egen står stram til bristepunktet. Det er blæst meget op, og søerne vælter ind over molen, mens vinden pisker sprøjtene langt ind i havnen.

Das Kaiser kom lige på dæk til inspektion. Vi snakkede lige kort, og han er faktisk sød nok. Han har bare den tyskermentalitet, jeg ikke kan håndtere positivt.

25.7.2011

Dagen var stadig fyldt med vind og regn. Jeg var tæt på et selvmord, da vejret pludseligt over middag skiftede karakter. Vinden flovede totalt, og de tunge mørke regnfulde skyer lettede. Et kort øjeblik vendte solen tilbage fra en fjern galaxe, og folk dukkede op af bådene, og man mærkede en lettet stemning over hele havnen.

Vejret blev atter gråt, men det holdt tørt, og en velsignet varme bredte sig. Jeg fik Fætter BR-plastikbåden frem og fyldte den med luft. Tyskerens ene agterfortøjning var gledet langt ned af pælen under vand, og han kunne ikke få den op. Jeg roede ud og reddede den op. Han blev lykkelig og takkede, som havde jeg reddet et kært barn for ham.

Det lykkedes at få min egen fortøjning ud af skruen, uden jeg skulle have skruen af. Motoren blev tjekket både i frem og bak, og alt virker tilsyneladende. Det er dejligt. Luften blev nu taget ud af Fætter BR, mens jeg fik genuaen ned. Den blev strakt ud på broen og bagepapir, lim og strygejern blev fundet frem af gemmerne. Nu skulle der ordnes sejl. Efter en times tid var det ordnet og på plads. Båden er nu klaret op, og her nede i kahytten er der underligt stille. Regnen trommer ikke på dækket, det hyler ikke i riggen, det rykker ikke i fortøjningerne og båden ligger stille vandret. Det er lige før, det er skræmmende.

I morgen beslutter jeg mig for at gå nord eller syd om Sjælland, for selv om barometeret er lokkende stigende, så orker jeg snart ikke mere af denne feries vejr.

26.7.2011

Vejrudsigten for de næste 5 dage er i diametral modsætning til weekendens vejr. Lige nu er det totalt vindstille, så om jeg går nord eller syd om Sjælland kan være hip som hap, for det bliver meget for motor. Benzinbeholdningen er ikke for god, og i denne udørk kan det ikke skaffes. Jeg må til Rødvig på Stevns ca. 23 sømil, her er der benzin på havnen.

Kl. 14:42

Jeg passerer nu Møns Klint igen. Her i dagslyset kan man virkeligt se, hvordan erosionen former klinten.

Inden jeg stak ud, skulle jeg have 100 kr. tilbage i depositum for toiletnøglen. Fruen i kiosken talte dansk, så jeg spurgte, om der ikke var bare et lille bitte sted, hvor jeg kunne købe en dunk benzin. Hun spurgte hvor meget. Jeg har en 10 litersdunk! Udmærket – hun kom tilbage med en flink mand og en bil. Manden og bilen kørte til Borre (4 km.), og jeg gav ham, så han selv kunne fylde 10 liter på bilen, som tak for hjælpen. Det er det dyreste benzin, jeg nogensinde har købt. Men pyt med det, det fjernede min nervøsitet for dagens sejlads.

Her øst for klinten står storsejlet og slasker, mens motoren skubber. Her er en kvælende atmosfære, og tunge skyer dannes i nord. I syd og over mig dannes Cirrocumulus, hvilket kan betyde torden. Måske er det derfor, her er så tung en atmosfære.!

Farten er 5,3 knob gennem vandet og 4,2 over grunden. Typisk mig. Enten er der ingen vind og modstrøm, megen vind lige imod med modstrøm. Sjældent i år har det været perfekt,

I denne varme tager jeg madras og pudevår på dæk til tørring. Som ventet var madrassen sjaskvåd af ildelugtende kropsvædsker og regnvand, så alt er nu på dæk.

27.7.2011 kl. 10:25

Kl. 01:16 var jeg fortøjret i Lynetten. Det var meget mørkt, men Kongedybet er velafmærket med fyr og lysbøjer. Det var bare et spørgsmål om, at holde sig fri af den evindelige strøm af coastere.

Nu skal jeg have fundet ud af, om den lokale bådpusher har en ny vandpumpe. Solen bager fra en skyfrihimmel, og det er allerede ønskværdigt dansk sommervejr.

Cyklen – cyklen for pokker! Man kan ikke være i Lynetten uden cykel, så den må op på broen efter jeg har fundet en bedre plads end denne, der ligger meget langt væk fra ”goderne” på land.

Kl. 13:26

Bådpusheren havde en tilsvarende vandpumpe, men den skal monteres vertikalt, mens den anden var lige glad. Nu er der lavet en midlertidig løsning, der virker. Skønt igen at have rindende vand fra hanen. Hvor luxiøs kan man blive?

Jeg vandrede lidt rundt, og jeg fandt Sekkers båd. Den udskiller sig fra mængden, da han har en masse teorier, der udmønter sig i meget arbejde og udseende. Der var en ledig plads ved siden af, så nu ligger vi igen samlet, som sidste år. Og han er stadig på arbejde, så her er fred og ro. Han har snakket om at sejle til Flakfortet i eftermiddag, så måske giver dagen mere sejlads.

Margrethesholm/Lynetten

30.7.2011

I går fik jeg renset vandtank og vandpumpe m.m., og det fungerer nu tilfredsstillende. Andre drillende ting blev udbedret, og her blev ryddet op. Selvom vejrkortene lover perfekt sejlads mod vest fra mandag, så bunkede jeg en frygtelig masse benzin, for har der i år været en pålidelig vejrudsigt?

I dag ved 9:30-tiden stod Hanne pludseligt på broen. Hun ville gerne besøge og hun havde tage et par ”kolde” med. For mig var det en hård opvågning, at skulle være social og drikke øl uden at have løst en eneste krydsord. Men vi fik flere hyggelige timer med god snak.

Sekker havde af uransagelige grunde brugt hele dagen i IKEA for, at købe et klædeskab til soveværelset. Det undrer mig, da jeg altid har betragtet ham som et urationelt intelligent menneske. Han ville grille, og han havde købt ind. Det var helt fint med mig, så han dukkede op ved 18-tiden. Hanne valgte desværre at tage hjem.

Nu kommer det helt unikke. Indtil for et par år siden var de gamle gutter på havnen. De fiskede lidt og hyggede sig. Men i dag er de enten under muld eller på plejehjem, men de har efterladt sig aftryk. Lige bag ved denne bro ligger omkranset af træer og buske et lille hul. Det er yderligere omkranset af læhegn, og der er bygget et lille halvtag med filliteringsbord med vask, men ikke mindst er her bygget en rigtig flot rygeovn (se billederne). Rabarber og div. urter voksede omkring, men det var tydeligt, at stedet ikke længere bruges, for her voksede meget ukrudt. Vi havde godt gang i grillen, og vi plukkede urter og brugte rabarberblade på grillen, mens vi nød denne oase af velbehag. Moreller og blommer lavede vi saft af på grillen. Dette var bare Paradis for os 2 drenge. Det var en TV-udsendelse værdigt. Der må gøres opmærksom på dette sted til noget lokalhistorisk, inden stedet forfalder. Rygeovnen holder ikke et par år mere uden vedligeholdelse. Som mange andre lokaliteter vil det gå hen i glemsel, hvilket er synd og skam for Refshaleøen. Grillen var hel tydeligt lavet af tykke dørkplader fra B&W.

1.8.2011

I går kom sommeren til Lynetten. Det blev så varmt, at alting foregik i slowmotion. Sekker har købt en lille brugt 4-takter påhængsmotor til gummibåden, men han havde uforvarent fyldt diesel på den. Det brød den sig ikke om! Han baksede med den et par timer om formiddagen, men han måtte opgive. Sådan noget pirrer mig, så jeg downloadede og læste manualen. Sekker cyklede hjem til sine klædeskabe, mens jeg nu skilte motoren ad. Kaburatoren blev renset, og alle slanger og ventiler blev blæst igennem med mine kraftfulde KOL-lunger. Efter 3 timer fik jeg den til at køre rimeligt, men den hakkede i gangen, så i dag vil jeg skaffe et nyt tændrør.

Dagen i dag startede med varmedis, vinden er stadig i nord og der er varslet kraftige tordenbyger i eftermiddag, så jeg venter til i morgen med at sejle videre. Men hvad pokker – jeg hygger mig her i Lynetten.

Kl. 16:49

Yes –det lykkedes. Efter et par småjusteringer og nyt tændrør, kører motoren nu fint. Nu håber jeg så, at Sekker får styr på dunkene med diesel og benzin J

Jeg har fået en utrolig trang til biksemad og spejlæg, hvilket kræver en tur på cyklen til Netto på Christianshavn, men jeg vil også gerne hen til mastekranen, for at få orden i toppen. Det er en svær prioritering, men en af tingene bliver det.

 

Helsingør Nordhavn
2.8.2011, kl. 11:30

Mastetoppen sejrede, for de varslede tordenbyger udeblev. Jeg fik pakket cykel og klaret op i båden, og så tøffede jeg stille og roligt over til kranen. Netop som jeg var på vej op, kom Sekker. Han fik lov til at justere bådens fortøjninger, så masten var lige ud for mig. Det tog mig ikke mange sekunder, at få rettet fejlene, og jeg atter var nede i båden. Vi sad i cockpittet og fik en længere palaver, så det blev sent, inden jeg stævnede ud i Øresund.
Her hvor ferien lakker mod enden, begynder det at ligne "rigtig" ferie. Båden fungerer perfekt, det er klart højtryksvejr, og der er guddødme 1,5 knob medstrøm.
Kl. 01 havde jeg passeret Kronborg i al dens glans og vælde, så jeg gik ind til Helsingør Nordhavn. Selvom det er en mega stor marina med 1000 pladser, var det svært at finde en ledig plads. Det lykkedes dog, og efter en vellykket fortøjring, fandt jeg køjen. Jeg vågnede først brat da havnefogeden ville have penge.
Her er kvælende varmt uden den mindste svalende brise, så det kræver nok noget motor for den videre færd. Inden jeg stikker af, skal jeg lige se om købmanden har en pose biksemad og 6 æg
J

Gilleleje

3.8.2011, kl. 09:46

Fra Helsingør og ud i Kattegat passede vejrudsigten igen ikke. Vinden var stik nord og strømmen 1,5 knob sydgående, så motoren måtte skubbe. I Kattegat kunne jeg falde af og sætte sejl og skyde en god fart. Selv om jeg har dårlige erfaringer med Gilleleje, valgte jeg at gå ind. Her var virkeligt overfyldt. Bådene lå i lag i alle bassiner. Aldrig har jeg set så mange samlet et sted. Jeg var ved at stikke ud igen, da jeg opdagede at jollehavnen har 1,5 m. dybde. Det passer ikke, for ekkoloddet viste 1,7 m., og det var ca. 40 cm. Lavvande. Fint – her er fred og ro, men pladsen er ikke lang nok, så jeg har fortøjret med spring til pælene. På havnepladsen skulle jeg gå zig-zag. Her var tæt pakket af folk, og udendørsserveringerne havde en kronet aften. Havnefogeden forstod heller ikke det massive fremmøde, men han virkede ikke utilfreds J

Odden Havn

4.8.2011

Der var fin sydlig vind til Sjællands Odde, så jeg kunne holde ca. 6 knob. Kl. 21:30 lagde jeg til i Odden Havn. Her er også fyldt op med mange gæster. På trods af det dårlige vejr i juli, har jeg sjældent set så mange sejlere i havnene. Den lokale sejlklub har en meget flot stander. Det er solvognen på blå baggrund. Solvognen er et bronzealderfund fra Odsherred. Den blev fundet under pløjning af en gammel mose i 1902. Solvognen kan dateres til ca. 1350 f.Kr., og den bekræfter hermed teorien om datidens religion med solen som udgangspunkt. Sjovt nok har solen over hele verden været omdrejningspunktet i folks tro. Dette endte da Aserne, Jesus, Buddha, Muhammed m.fl. dukkede op.

Nu stiger solen, så jeg skal lige lure vejret, for jeg vil gerne over Sjællands Rev gennem Snekkeløbet.

Havnsø

6.8.2011

Torsdag blæste det for meget til, at jeg orkede at sejle ud, så det blev en nat mere i Odden Havn. Fredag middag skulle en front passere, så jeg ventede. Kl. 15:30 klarede det op, og jeg sejlede ud. De 5 mil op til Snekkeløb gik stille og roligt, men da jeg sejlede gennem løbet begyndte det at blæse op fra sydvest. Jeg havde en aftale med Wallace i Havnsø, så jeg fortsatte mod syd. Det blev en hæslig tur over Sejerø Bugt. Bølgerne kom fra alle sider og vinden sprang rundt fra en sydlig retning. Kaskader af vand skyllede ind over båden, og jeg var parat til at falde af og sætte kursen mod Århus. Jeg havde 1 time til, jeg kom i læ af Sejerø, så selv om jeg til tider kun avancerede med 1,5 knob, blev jeg stædig og fortsatte mod syd. Da jeg kl. 22 fortøjrede i Havnsø, var vi godt våde. Jeg fik ryddet dørken for alt nedfaldent. Hvorfor sejler jeg rundt med så meget?

I dag er vejret stille og roligt med højt til himmelen. Så nu skal der søbes vand op af kølsvinet.

Århus

9.8.2011

Weekenden i Havnsø blev ganske hyggelig. Jeg fik skiftende besøg af gamle venner, så stemmebåndene blev godt slidte.

For en gang skyld stolede jeg på vejrudsigten, for den var ikke gunstig for mig. Skulle jeg nå Århus, skulle jeg sejle mandag. Mandag sov jeg længe, for min sidste gæst forlod mig først kl. 02:45. Mens jeg ventede på opklaring i vejret, klarede jeg båden op, og gjorde den klar til afsejling. Vinden var hård fra sydvest, og jeg havde lavet en sejlplan syd om Sejerø, op gennem Lindholm Dyb og derfra nordvest til Århus. Da jeg kom fri af Nekselø, fik jeg hurtigt lavet den plan om. Tordenbyger med lyn, bulder og syndflod kom konstant over mig, så jeg gik nord om Sejerø for at få læ. Det viste sig at være en god ide, for rulleforstaget havde sat sig godt og grundigt fast i toppen. Da jeg nåede rimeligt læ ved Sejerø, lykkedes det med en del fiflen at få ordnet problemet. Det blæste for meget til at jeg turde sætte selv et rebet storsejl, så genuaen var vigtig. Fri af Sejerø kunne jeg med et lille forsejl avancere med 5 knob, nu ønskede jeg bare, at de evindelige tordenbyger ville ophøre. Mærkværdigvis var der ingen skibe i Rute-Tango, så nu skulle jeg bare holde øje med Molsliniens hurtigfærger, der karter frem og tilbage med 37 knob. Her er det rart med mit AIS-System, for jeg kan se dem på skærmen, før jeg kan spotte dem i horisonten.

Kl. 01 kunne jeg fortøjre på min plads i Århus. Jeg skulle lige hænge tøj til tørre, så det blev atter sent, før edderdunene omslyngede min krop.

Det blev af gode grunde langt op af formiddagen, før jeg åbnede øjnene. Efter morgenritualet skal jeg i Guldsmedgade efter cyklen, derefter skal der ryddes op i båden for feriegods. Der kommer stadig tordenbyger, så jeg når nok også at blive våd på land.

På trods af det meget ustabile sommervejr, har det alligevel været en god ferie. Jeg nyder til stadighed friheden ved at sejle rundt i egen båd. Jeg får ladet ”batterierne” op til et nyt arbejdsår, og mit selvværd bliver genoprettet.

 

sommerdag i Aarhus.